Co je EDISON?
EDISON je multikulturní projekt, který poskytuje mládeži a dětem v České republice prostor a motivaci k přemýšlení o budoucích možnostech, založených na poznání lidí z různých kultur a jejich chování, případně vytváří zázemí pro takovéto prostředí.
Vize projektu
Tolerance a příznivé společné soužití české společnosti s různými kulturami a národy, a to na základě jejich porozumění a omezení předsudků a stereotypů.
Cíl projektu
Dát příležitost české mládeži a dětem přemýšlet o budoucích možnostech a motivovat je k uskutečnění svých plánů. Prostřednictvím poznání lidí různých kultur, jejich chování a jinému pohledu na svět pak mladí mohou přispět k řešení aktuálních problémů.
O projektu
Projekt EDISON vznikl jako první vzdělávací projekt svého druhu v AIESEC Česká republika. Snaží se o podporu multikulturního vzdělávání mladých lidí. Tento projekt je zaměřený na žáky základních a středních škol jako na budoucí generaci naší společnosti.
V názvu EDISON má každé písmeno určitý význam:
E education (vzdělání)
D drive (nadšení, motivace)
I internationality (mezinárodní rozměr, rozsah)
S students (studenti)
O opportunity (příležitost)
N network (síť)
Dohromady nám tedy tato písmena představují základní myšlenku a cíl projektu. Což je to, aby žáci získali různé pohledy na sociální, kulturní ale i ekonomickou situaci jak ve vlastní zemi, tak i v zahraničí, a to prostřednictvím interakce s vysokoškolskými studenty z různých zemí světa. Kromě samotného poskytování informací žákům, tedy vzdělávání, se snaží poskytnout přímý kontakt s cizincem a zažít tak mezinárodní prostředí na půdě České republiky. Ten podporuje porozumění jiným kulturám a národům, zároveň pomáhá omezování předsudků a stereotypů, které v konečné fázi vedou k toleranci a příznivému společnému soužití. Tento projekt můžeme i charakterizovat frází „studenti studentům“. Znamená to, že díky kontaktu s člověkem z jiné země, který je pouze o pár let starší, si děti získají kamarády a uvědomí si možnosti cestování či studia v zahraničí. Obecně si tak vytvoří síť kontaktů po celém světě a jsou si plně vědomi možností, který jim svět jako takový nabízí. Motivace k dosahování a zkoušení něčeho nového, následující tyto zážitky, je neopomenutelná. Rovněž by si měli všichni účastníci projektu uvědomit, jak je zkušenost z projektu ovlivní v jejich dalších krocích.
Průběh projektů
Vybraná skupina vysokoškolských studentů (v našem případě 3 – 4 stážisté) z různých zemí světa přijede do České republiky a stráví vždy 1 týden v jedné základní nebo střední škole. Stážisti v rámci prvního týdne absolvují přípravný seminář, který je lépe připraví na jejich fungování ve školách. Celá skupina následně pět týdnů navštěvuje jednotlivé školy, ve kterých celý týden mají prezentace o své zemi, vedou diskuze se studenty na různá témata, hrají hry, vaří národní jídla atd. Probíhá zde doslova „škola hrou“. Tímto se snaží představit sociální, ekonomickou, politickou a také kulturní situaci své země. Žáci tak mají možnost srovnání zemí s ČR i mezi sebou a tak více uvažovat, zda se jim dané podmínky líbí, nebo zda by je chtěli v budoucnu změnit. Díky těmto aktivitám dochází k oživení výuky a motivaci studentů ve výuce nejen anglického jazyka ale i dalších předmětů.
Kdo je zahraniční stážista
Charakteristika:
• mladý člověk ze zahraničí,
• student či absolvent vysoké školy,
• s výbornými jazykovými znalostmi – minimálně jeden jazyk na výborné komunikativní úrovni či rodilý mluvčí (minimální úroveň B2),
• má komunikační, prezentační a organizační schopnosti,
• disponuje odbornými znalostmi na základě případných požadavků školy.
Protože tito lidé musí mít určitý profil, který odpovídá projektu a také musí zvládat náročné i stresové situace při jejich fungování na školách, jejich výběrový proces a příprava tomu odpovídá:
• Každý stážista projde ve své rodné zemi výběrovým řízením, které se skládá z jazykových testů, pohovorů a tzv. assessment center (série řešení případových studií).
• V jeho zemi se také účastní přípravného semináře, který mu má později zajistit hladký průběh adaptace na rozdílné kulturní prostředí po příjezdu do jiné země a dodat mu minimální vzdělání se stáží související.
Vážení rodiče, odborné vyšetření prvňáčků proběhne ve škole ve středu 7. března 2018.
Cílem je již během prvního roku školní docházky odhalit důvody případných potíží jednotlivých žáků při výuce. Následně je pak mnohem snazší přizpůsobit přístup k těmto dětem a pracovat na nápravě.
Pozn: o tuto službu projevila zájem přibližně třetina rodičů.
V úterý 30. ledna 2018 proběhne v ředitelně školy první setkání nové školské rady zvolené na období 1. 1. 2018 – 31. 12. 2020.
Seznam členů ŠR najdete na stránce ŠKOLSKÁ RADA